Tyresös nya gymnasium

Hem » Okategoriserade » ”Det här är ingenting som man kan diskutera. Jag har rätt och du har fel.”

”Det här är ingenting som man kan diskutera. Jag har rätt och du har fel.”

Senaste kommentarer

Kategorier

Citatet har jag hämtat från en dansk tv-intervju med Hans Rosling där han läxar upp journalisters oförmåga att förmedla en bild av världens tillstånd. Rosling menar att media svartmålar och överdriver och baserar istället sin egen, mer optimistiska, analys på välkända fakta.  Han menar helt enkelt att media, generellt sett, inte gör det. Han avslutar med ”jag har rätt och du har fel”. Klippet blev en ”viral hit”, kanske beroende på Roslings tydliga ställningstagande.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/hans-rosling-laxar-upp-dansk-programledare-i-tv

Syftet med den här bloggen är att berätta om vad vi gör på Tyresö gymnasium, och vart vi är på väg. Jag har ingen ambition att polemisera eller peka finger i någon riktning för att på så sätt locka trafik till den här platsen. Men i skrivande stund behöver jag ändå ge uttryck för fenomen som är aktuella också utanför vår skolas begränsade sfär.

Härom veckan släppte OECD rapporten, Students, Computers snd learning: Making the Connection där man sammanfattningsvis konstaterar att en satsning på ett införande av digitala verktyg i skolan, i sig inte utvecklar elevernas kunskaper och förmågor. Detta var startskottet på en förnyad polariserad debatt i sociala medier som lite förenklat ställer lärarkompetens mot smarta telefoners, ”paddor” och datorer.

Andreas Schleicher, chef för Directorate and Skills på OECD pekar bl.a. på att vi behöver fortsätta söka kunskap om metoder och arbetssätt som integrerar den digitala tekniken, på bästa sätt i undervisningen. Ingenstans i rapporten hävdar OECD att en lösning skulle vara att utestänga och isolera skolan från den digitala samhällsutvecklingen. Alltså, OECD påstår inte att den smarta telefonen ersätter lärarens fundamentala betydelse för elevens lärande. OECD påstår inte heller att datorn ersätter en lärares; personliga engagemang, förmåga till att göra bedömningar, ge feedback, uppmuntra, bädda för reflektion och analys, inspirera och utmana. Om någon vill hävda annorlunda, lutar jag mig mot: ”Jag har rätt och du har fel.”

Läs mer på Edward Jensingers blogg:

http://edwardochskolutvecklingen.blogspot.se/2015/09/here-we-go-again.html#!/2015/09/here-we-go-again.html

Varje dag matas vi med rapporter om hur EU ”brottas” med de ständigt ökande flytkingströmmarna från mellanöstern. I Ungern sätter man upp taggtråd, i Torneå barrikaderas gränsövergången från Sverige med demonstranter iklädda finska hockeytröjor skanderandes ”go home”. Politiska populister skriker om kostnader och ställer människor mot människor: Personligen anser jag att vi inte har råd att förlora vår medmänsklighet. I tider som dessa, då vi reducerar ner människoliv till kronor och ören. När vi drabbas av en kollektiv historielöshet och lyckas glömma andra världskrigets strömmar av människor kors och tvärs genom Europa. Då vi glömmer att EU-projektets fundament skrevs utifrån en fredssträvan och en humanistisk människosyn. Då är det i dessa tider en lisa för själen att få arbeta i skolan. För den svenska skolan välkomnar och medger plats. Vi är nyfikna på vem du är och vad du kan. Lärare och elever arbetar mot gemensamma mål, utan att för en sekund glömma att också ge den enskilde individen plats att utifrån sina egna förutsättningar få möjlighet att växa. Bristande integration i det svenska samhället? Inte i skolan. ”Jag har rätt och du har fel.”

”Höstens uppstart då, vad har varit bra?” Jag fick frågan av en lokalreporter härom veckan. Och mitt enkla svar är: Bra!

Tyresö gymnasium växer. Vi har nystartat två program, en helt ny inriktning, och ett initiativ som vi kallar Second Chance School, Tyresö. Vårt el- och energiprogram har blivit ETG-certifierade av branschen. Detta innebär att våra ”elare” har möjlighet att bli färdiga elektriker under sin gymnasietid, utan att behöva ytterligare 1600 lärlingstimmar i efterhand. Vi har påbörjat arbetet med vårt nya ekonomiprogram. Så för årets niondeklassare kommer detta att vara ett samtida, högkvalitativt alternativ, valbart från februari. Vi har knutit kontakter runtom i Europa för att möjliggöra praktik i utlandet för samtliga våra elever på yrkesprogrammen. Och vi får strax innan jullovet, besök av våra indiska vänner. Hela skolan har arbetat med civilkurage, könsnormer kopplat till sexuella relationer. Och vi kommer under hela läsåret att fortsätta vårt normkritiska värdegrundsarbete med inriktning på mänskliga rättigheter och uppföljning på relationer ur alla tänkbara perspektiv. Imorgon sker äntligen första mässan för Gymnasiesärskolan i Stockholm, där vi är medarrangörer. Och under höstlovet går vi in i nästa ambitiösa fas av vår fortsatta digitalisering. Så, det går bra.

Följ oss här på bloggen. Nästa inlägg kommer att göras av Malin Wiklund där hon kommer att berätta om hur man arbetar med hållbar inkludering på Second Chance School i Tyresö. Vi gillar olika på riktigt.

Mattias Odhner Larsson, rektor på Tyresö gymnasium.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: